Möt vår CEO, Fredrik!

Vi satte oss ned med vår CEO, Fredrik Remmen, för ett samtal om karriär och hans resa från köksbiträde i Italien till högsta chefsposition inom restaurangbranschen. Kanske kan hans berättelse inspirera andra i starten av sina karriärer? 

Som 22-åring tog Fredrik yrkescertifikat i Norge som kock. Med öppet sinne och stor lust att lära sig mer valde han att resa till Italien, trots att många i hans omgivning valt Frankrike. Efter att ha läst på om det italienska köket satte han kurs mot Toscana, utan att känna någon och utan någon större kunskap om språket. Tio privatlektioner med en italienare som enda förberedelse gav honom en bra start: «Buongiorno, mi chiamo Fredrik! Hai del lavoro per me?» sa han och knackade dörr på restaurangerna staden Sienna i Toscana. (För oss som inte kan italienska betyder alltså detta: «Hej, jag heter Fredrik. Har du något jobb till mig?») 

Fredrik erbjöds jobb som diskare mot en timlön på 30 kronor, och tackade ja för att få in en fot i branschen. Allt eftersom hans italienska gradvis blev bättre fick han till slut jobb som kock. Sommaren 2003 valde han att åka hem till Norge, men det blev en kort vistelse. Inte långt efter hemkomsten fick han ett oväntat telefonsamtal och ett jobberbjudande från det ikoniska 5-stjärniga hotellet Il Pellicano på den toskanska kusten – han hade uppenbarligen gjort avtryck i Siena. Än en gång packade han väskorna och begav sig till Italien. Fredrik berättar om långa arbetsdagar – från sju på morgonen till sen kväll – följt av fotbollsmatcher med kollegorna. Efter ett halvår på Il Pellicano beslutade han att flytta hem till Norge, med bagaget fullt av kunskap och erfarenhet. Han berättar att han lärt sig mycket om arbetslivet i Italien i allmänhet, och särskilt om livet som kock. Att vistelsen bland annat ledde till ett större förråd av italienska svordomar än norska säger väl en hel del. 

Tiden i Italien inspirerade Fredrik att byta riktning på karriärvägen, och börja fokusera på ledarskap inom hotell- och restaurangbranschen. Han ansökte till Örebro universitet och påbörjade en kandidatexamen i meal science and culinary arts, som i sin tur ledde till en masterexamen. När han var klar med sin utbildning var det dock svårt att hitta jobb, och de flesta stora restaurangerna i Oslo avvisade honom. Ett telefonsamtal till rektorn på Örebro universitet blev vändningen – Fredrik erbjöds ett lärarjobb i Örebro, och begav sig dit för att börja undervisa inom ledarskap och kommunikation. 

Förutom lärare har Fredrik även jobbat som kock på Pascal, Lofoten Fiskerestaurant och inte minst på en av USA:s bästa restauranger, The French Laundry, som har hela tre Michelinstjärnor. Det var slumpen som ledde till att han senare fick jobb som driftchef på Olivia Hegdehaugsveien, år 2011. I den yrkesrollen kom han snabbt fram till att han hade ett speciellt stort intresse för HR och ledning. Tack vare erfarenheterna från tiden i Italien, kandidat- och masterexamen samt goda relationer inom Olivia jobbade Fredrik upp sig till rollen som HR-chef. Han har alltid varit mån 

om att skapa goda förebilder och vidareutveckla ledare, och i sin nya yrkesroll fick han arbeta mycket med Olivia-kulturen och värdebaserat ledarskap. Med sin tvärvetenskapliga förståelse och insikt har han bidragit till vidareutveckling av nya idéer, och har de senaste åren haft mer och mer att göra med Olivias meny, öppningar av nya restauranger och allt annat som följer med en växande organisation. 

År 2016 blev Olivia uppköpt av Herkules för tillväxt. Då var det bara tre anställda inom administration på Olivia; klipp till idag då det jobbar över 30 personer med allt från ekonomi till interiör på huvudkontoret. Fredrik har alltid sagt att «den som tar ansvar, får ansvar» – något han själv är ett glasklart exempel på. 2019 tog Fredrik rollen som Country Manager för restaurangerna i Norge, innan han i slutet av 2021 blev erbjuden positionen som CEO. Han säger själv att den viktigaste delen av hans jobb är att skapa trygga, kompetenta ledare – för bra ledare är nyckeln till nöjda medarbetare och goda gästupplevelser. Ända från start har Olivia lyckats attrahera duktiga, ambitiösa personer som alla fått chansen att avancera och göra karriär. Det har alltid varit viktigt för Olivia att utveckla såväl människor som organisation, och efter två krävande år med covid är Fredrik förstås spänd på vad framtiden har att erbjuda. Mest för att det finns så många duktiga personer som jobbar i organisationen som gemensamt drar lasset vidare. 

 

Fler inlägg